De geschiedenis van Matos
Hallo, mijn naam is Isabelle Adam, ik ben 54 jaar oud, ik ben de manager van Matos Surf & Kite shop in Brussel, gelegen op de Ninove weg (de surfshop in België). De geschiedenis van Matos is heel eenvoudig: we waren destijds gepassioneerd door windsurfen, en dat was windsurfen. Ik was aan het praktiseren, ik was begonnen toen ik 14 was, dus ik zat op de universiteit om tandheelkunde te studeren, dus het had absoluut niets met kitesurfen te maken. En toen werkte Olivier al een beetje in een winkel in de streek van La Louvière.
Toen ontmoetten we elkaar op vakantie. En ons verhaal begon en het is waar dat de winkel in La Louvière indertijd had gezegd dat we een filiaal in Brussel zouden openen. Hij stelde het voor en wij dachten waarom niet? We begonnen dus aan het avontuur en kwamen in 1987 in Brussel aan, waar we de Matos-winkel begonnen, die slechts 100 meter verder op de weg lag. Onze baas, Eddy, had op dat moment besloten de zaak aan ons over te dragen.
Dus alles werd in één keer gedaan: het werk, de installatie, het was grandioos. We verhuisden met al onze vrienden en klanten, deden het rupsending omdat het echt maar 50 meter hoger was. Het is waar dat de evolutie die wij bij Matos hebben doorgemaakt, en die wij helemaal niet hadden verwacht, is dat wij zijn begonnen met windsurfen, dat in 1987 de toonaangevende discipline was en dat de enige discipline was die wij verkochten. We zijn zelfs begonnen met snowboarden, maar daar zijn we snel mee gestopt omdat we beseften dat het niet mogelijk was om beide te doen.
En toen, in feite, werden de andere disciplines toegevoegd terwijl we verder gingen. Kitesurfen kwam in 1999 en het is waar dat als we niet met kitesurfen waren begonnen, we vandaag misschien niet hier zouden zijn, want windsurfen heeft veel verloren aan kitesurfen. Windsurfen bestaat nog steeds, maar ondanks alles heeft kitesurfen een groot marktaandeel veroverd. En toen kwam het kielzog, en in feite zat het kielzog vroeger achter een boot.
Maar toen werden er kabelparken geopend in België. Er zijn er zes of zeven. Nu, toen we dit in de winkel lanceerden, was het, denk ik, in 2010, de wake. En toen, kort geleden, kwam het surfen. En dat was een leuke verrassing want we geloofden er niet echt in omdat het een dure sport is. Dan, met de covid, weten we niet wat er gebeurd is.
Mensen wilden wing doen en nu wil iedereen wing surfen. Het is eigenlijk een plank die kleiner is dan een windsurfplank, met een folie eronder en in de handen. Je hebt een vleugel die geen vleugel met lijnen is zoals bij kitesurfen, dat is gewoon een soort van twee halve zeilen die je aan het eind van je armen vasthoudt. En eigenlijk is deze discipline nog maar net begonnen. Het is verbazingwekkend. We hebben echt allerlei soorten klanten: mannen, vrouwen, alle leeftijden.
Het kunnen heel jonge klanten zijn, zoals 10 jaar, die met hun ouders komen, natuurlijk, maar het kunnen ook mensen van tweeënzeventig jaar zijn die nog steeds windsurfen, ook uit heel België, en soms zelfs uit het buitenland. Dus ja, het is echt een gevarieerd cliënteel: zelfstandigen, ook de gezondheidsberoepen. Ik weet het niet, misschien doen zij meer aan sport dan de anderen, maar we hebben veel klanten in deze gebieden.
Ik denk dat wij de oudsten zijn die nog op de markt zijn, maar ik denk dat wij anders zijn omdat wij altijd dezelfde bazen zijn geweest. We hebben geen personeel, behalve een student, het juiste seizoen en we proberen maximale service te geven en soms zelfs veel service. Dat is misschien wat onze reputatie heeft gemaakt, het is in feite veel service na verkoop: op het gebied van garanties, advies aan de klant ook, want we zitten vaak in het water en we weten goed wat we verkopen.
Het is waar dat we proberen onze klanten echt goed advies te geven. Wat niet beschikbaar is op het internet, bijvoorbeeld, is onze kracht. Ik denk dat dat onze kracht is als winkel.